Bilder på mat

Så. I fredags åkte jag upp till Göteborg efter jobbet – en tågresa som borde ha varit smidig och smärtfri men som höll på att sluta med att jag grät på ett tåg och tvingades betala en ny tågbiljett upp till Göteborg. Jag hade bokat resa från Malmö Triangeln till Göteborg via sj.se och fick av okänd anledning först en biljett via Skånetrafiken för sträckan Triangeln – Lund C, och sedan SJ från Lund C till Göteborg C. Inga större problem där, jag skulle ha 12 minuter på mig att hitta nästa tåg i Lund och oftast går de från samma spår så det skulle ju vara enkelt. Jag kontaktade dock Skånetrafiken tidigare under fredagen för att se ifall det fanns möjlighet för mig att nyttja min biljett på ett tidigare tåg till Lund så att jag skulle slippa känna mig stressad, men så fick man inte göra – då tvingades jag köpa en ny biljett. Hepp.

Arbetsdagen slutade, jag släpade mina fyra snortunga väskor till Triangeln och tittade på när fem tåg i rad lämnade Triangeln för att fara vidare till Lund. Sedan var det dags för MITT tåg att komma och gå, men det var ju såklart försenat. En minut. Två minuter. Fem minuter. Tiden jag hade på mig i Lund att byta tåg blev allt kortare och jag försökte att inte bli allt för stressad över det. Tåget kommer till slut och jag hoppar på och hugger tag i tågvärden, eftersom min biljett säger att tågpersonal skulle hjälpa mig ifall det blev bekymmer med min resa. Han kan inte göra så mycket, och ber mig att prata med kollegan han blir avbytt av på Malmö C. När vi kommer fram till Malmö C så står SJ-tåget där och väntar och jag inser att sekunden det tåget lämnar perrongen har jag missat det, för det djävla Skånetrafikentåget jag står på fortsätter att försenas. Tågvärden får syn på mig, pekar på tåget och säger åt mig att jag borde byta tåg här. Jag är i upplösningstillstånd för jag har ju liksom inte RÅD att köpa en ny tågbiljett upp till Göteborg, men om jag får lov att byta tåg redan i Malmö så kommer det att lösa sig. Tågvärden följer med mig över till SJ-tåget och pratar med konduktören som med en liten suck säger att det är okej att jag byter tåg redan nu. Jag sitter som på nålar fram till Lund C för jag är fortfarande orolig att någon skall komma och kräva mig på pengar för att jag satt mig på tåget ”för tidigt”, men det händer ju såklart inte. Jag slappnar sedan av och spelar mest fram tills tåget når Göteborg. INTE den mest avkopplande starten på min semester, let me tell you. Tack för att jag fick åka tidigare, Skånetrafiken.

OKEJ. På lördagmorgon går vi upp och äter frukost och sedan sätter vi oss i bilen och kör fyra och en halv timme till Oskarshamn och sedan tre timmar båt tills vi anländer Visby. UNDERBARA STAD. Hjärtat slår volter och allt är sådär drömbra. Solen skiner, det är lagom varmt, JAG ÄR HEMMA. Vi sticker hem till mommo och hänger med henne en stund innan mamma lockar in oss till stan för en öl på Nunnan tillsammans med Ricard och Sanna. Efteråt går jag och Martin och mamma vidare till whatsitsname (tidigare Dallas, iaf) och dricker vin och snackar skit innan jag och Martin kilar hemåt och somnar gott på stenhårda sängar.

Dopfika

På söndagen gör vi oss vackra och sticker hem till Fridas familj för dopfika följt av dop. Dopfikan är jättefin och mitt i allt håller Fredrik ett jättefint tal som avslutas med att han friar till Frida, så det verkar som att det blir högtidsfirande på Gotland nästa sommar ;) Efter dopet är avklarat lämnar vi av mommo hemma och sedan sticker vi till bowlinghallen med Ricard, Sanna och mamma och bowlar och äter innan jag och Martin går hemåt och hänger med mommo resten av kvällen.

På måndagen åkte vi ut till Tingstäde och besökte deras jättefina militärhistoriska museum och sedan tog vi med mommo ut till Hoburgen för att äta middag och njuta av den hysteriskt vackra utsikten över ett blickstilla och spegelblankt hav och raukar. Mommo var lyrisk över maten och över att ha fått åka kuststräckan ner till Sudret och vi åt saffranspannkaka som var helt okej men inte lika god som min egen:

Nom!

På tisdagen gjorde jag och Martin Visby under dagen och fotograferade blommor och gränder och ruiner och butiksfönster och njöt av livet. Vi köpte glass på bibblan och åt under ett träd i Almedalen. Sedan gick vi hem och lagade mat åt mommo innan det var dags att åka ut till Roma Klosterruin för att titta på Shakespeare. Pjäsen var helt klart sevärd och hade många riktigt roliga ögonblick, men jag stör mig lite på att de inte alls hade på sig samma kläder på scen som de hade på alla promotionbilder..? Vafan. Mommo kunde höra det mesta de sade trots att de kör utan mickar och lyckades pussla ihop tillräckligt mycket av storyn för att det skulle vara roligt för henne också, så det var win-win :)

På onsdagen åkte jag och Martin på utflykt tillsammans med pappa och Prescilla och besökte Hasse&Inger, åt lunch i Herrvik och kikade inom Barlingo Bryggeri som hade öppet hus. Vi tänkte avsluta med en runda i Lummelundsgrottorna, men det var en timmes väntetid så vi åt glass i solskenet istället. Hepp! :D

Ryggbiff, och pappas hawaiiskjorta

Torsdagen. Sista dagen på Gotland. Vi åt lunch med pappa och hans vänner och lyssnade på när pappa höll informationstal om HAPFF och när det var klart tog vi med oss mommo och stack till körrgårn (”kyrkogården”) för att sätta blommor på Annas grav, samt en glass på Glassmagasinet i hamnen. VIKTIGASTE GREJEN PÅ RESAN. Jag åt tre kulor; Viol, polka och maräng. Klagar inte :D~ När vi fikat färdigt åkte vi en stund inom mommos syster Inga och pratade med henne innan vi for hem till mommo. Martin lagade dödsgod pasta åt oss och vi mysade med mommo hela kvällen.

På fredagen tog vi farväl av mommo och öjn och for hemåt igen. Jag fick köra 1,5 timme på motorväg/landsväg och tränade lite på att försöka styra mjukt.

På lördag strax efter lunch åkte jag hem till Malmö igen och idag sitter jag på kontoret och försöker komma igång efter en väldigt, väldigt fin semestervecka (och väldigt god mat!)

Har ni haft det bra eller?