Distanstankar

…jag måste sluta glömma att blogga samma dag som jag tränat 😉 Nu skriver jag detta en dag för sent, igen. Idag är det onsdag, jag sprang igår – tisdag. Nåväl.

För en gångs skull var det inte en massa övertalning och tjat som fick mig att studsa ur sängen och sticka ut och springa. Det var visserligen ett visst mått dåligt samvete över att jag sprungit så oerhört lite i december, men samtidigt lite pepp över chansen att få åtgärda detta nu 🙂 Ute var det fyra grader – med min nya termometer är det så oerhört mycket enklare för mig att klä mig lagom varmt när jag skall ut på mina morgonrundor! Sjukt skönt, faktiskt. Inte en massa onödiga vantar och tjocktröjor när det räcker med långärmad tröja och en tunnare jacka över. Det var såklart lite kyligt precis i början, men det är det alltid. Så fort man kommer igång så kommer värmen direkt och man hamnar i hela det där Lagom™ 🙂

Jag hade en lös idé över vilken runda jag ville springa, och justerade lite under tiden jag sprang. All in all blev det 6 kilometer, och jag har en ny enkel morgonrunda att nyttja när jag vill springa lite mer lagom. Bra runda överlag! Kanske hade kunnat orka lite till, men det kändes ändå som att jag tog det så långt det behövdes.

Jag har dock börjat känna mig lite stressad inför Göteborgsvarvet, nu när jag har 5 månader kvar till start. Samtidigt som jag är glad över den träning jag kör så tänker jag att jag borde springa väldigt mycket längre, åtminstone ett pass i veckan. Mitt distansrekord ligger fortfarande på 13 kilometer och även om den rundan kändes bra och hela faderuttan så behöver jag komma upp i mer än så tills det är dags för startskottet i maj. Har ni några bra tips på hur jag enklast bygger upp distans? Jag är inte särskilt brydd över hastighet – mitt mål för varvet är att ta mig runt, inte specifikt att ta mig runt *snabbt*. Vad är ert bästa tips för att ta sig längre rundor utan att kroppen ger upp? 🙂

Nästa runda är planerad till torsdag – då är jag hos min pojkvän så då blir det backträning igen! 🙂 Sjukt jobbigt – sjukt bra. Woop! Har tagit med mig ett par ombyten träningskläder så att jag kan springa nu under julledigheten – skulle väldigt gärna vilja få in en runda på söndag också, och veckan efter vill jag springa 2-3 gånger. BORDE vara doable, men december är månaden då jag släpper efter lite vad gäller krav på mig själv, så vi får se. Jag siktar på det, så får det som händer hända! 🙂

För den händelse att jag inte kommer åt att blogga här under min julledighet och vistelse hos pojkvännen så passar jag på att säga God jul redan nu!

Hoppas att ni får skorna ni drömt om, jackan ni dreglat över och pulsklockan ni skrivit till tomten och bönat om! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *